Categorieën

Tips en of the year gifts

Dertien in een dozijn is niet meer van deze tijd

U gaat in december voor kerstpakketten of eindejaarsgeschenken? Vergeet dan niet dat iedereen anders is. Laat uw pakket of geschenk zoveel mogelijk aansluiten bij de individuen die uw klanten en medewerkers zijn. Dertien in een dozijn is niet meer van deze tijd. En dat hoeft ook niet. Eén leverancier kan u voorzien van uiteenlopende pakketten en geschenken.

 

Persoonlijke touch

Geef uw kerst- en eindejaarspakketten een persoonlijke touch mee. Zo laat u zien dat u niet iedereen over één kam scheert, dat u zich echt hebt verdiept in de mensen en uw best hebt gedaan om ze een persoonlijke attentie te geven en een welgemeend ‘dank-je-wel’.

 

Segmenteer naar groepen 

Het gaat niet letterlijk om iedereen persoonlijk, maar probeer groepen te maken waar een substantieel aantal van uw relaties en medewerkers qua interesses, hobby’s, leef- en werkomstandigheden in passen. Laat daar de inhoud van het pakket op aanpassen. Zo komt u, bijvoorbeeld, op 6 of 10 verschillende pakketten.

Criteria voor segmentatie zijn bijvoorbeeld levenscyclus (leeftijd, gezinsgrootte, religie - heel wat religies verbieden bijvoorbeeld het drinken van alcohol) levenshouding (interesses, opinies, lifestyle, hobby’s), opleiding, beroep, inkomen. Segmentatie op basis van koop- en gebruiksgedrag van uw klanten is ook een mogelijkheid.